fredag 19. august 2011

Skalldyrrittet 2011, godt å være tilbake på Sørlandet

Lørdag 13/08 kjørte jeg mitt første ritt på Sørlandet. Nærmere bestemt i Mandal. Rittet ble arrangert i forbindelse med Skalldyrfestivalen. Det er en nyskapning, men bygger på et gammelt ritt fra 80 tallet. Løypeprofilen var ganske enkel. Flatt i tre mil, så en stigning på 200 høydemeter over Konsmoheia, før 5 relativt flate mil inn til målgang på Piren i Mandal. Totalt drøyt 8 mil når en trekker fra masterstarten. I strålende rittvær stilte 140 ryttere på start i ett stort felles felt. Flere av de beste sørlansdske turritt rytterne var på plass og jeg var svært spent på nivået. Etter å ha kjørt en del ritt på Østlandet i år, begynner jeg nå å kjenne igjen en del ryttere der. Men her var jeg på ukjent grunn. Jeg følte at formen var bra og håpet at jeg kunne levere et godt ritt.
Starten gikk på Piren i Mandal, med deffilering til festivalområdet for Skalldyrfestivalen. Her ble feltet stoppet og speakeren overtok showet. Mye folk og god stemning skapte en flott ramme. Etter å ha stått der i 10 minutter fortsatte masteren ut av sentrum. Starten gikk etter å ha krysset E39. Tempoet ble raskt skrudd opp, men var ikke avskrekkende. Det virket som mange i feltet hadde stor respekt for stigningen. Det gjaldt forsåvidt meg selg også. Jeg satt fint med og prøvde å posisjonere meg langt fremme da vi nærmet oss stigningen. Desverre kom jeg ikke langt nok frem og måtte se teten forsvinne over toppen uten meg. Jeg var på dette tidspunktet den nærmeste rytteren, men det var for langt opp og jeg ventet inn neste gruppe. Vi var 12 mann som kjørte sammen i rulle de siste 5 mila. Greit gjevnt tempo, men litt ugjevnt nivå på gutta. Da vi nærmet oss mål ble det litt mer lurekjøring. Jeg hadde god oversikt over hvordan avslutningen var og hadde lyst til å prøve meg. Det var imidlertid motvind så jeg bestemte meg for å vente til spurten. Jeg følte meg fresh og åpnet spurten med ca 300 igjen. Ble passert av en rutinert kar fra Evje, men tror vi var klart før resten.

Resultatet ble en 25. plass av ca 140 på start. Snittfart på de drøyt 8 milene ble 39km/t. Løypen var veldig flat med bare ca 400 høydemeter.

Nok en gang et ritt jeg er bra fornøyd med. Dessverre klarte jeg ikke å følge feltet da toget gikk. Må lære meg å ligge lenger fremme når vi går inn i stigningene. Jeg prøvde på det, men var nok litt for beskjeden. Selvfølgelig umulig å si om jeg hadde klart å følge teten selv om jeg hadde ligget fremme når bakken begynte, men jeg hadde ihvertfall hatt en bedre mulighet. En annen gang :) Bortsett fra det er jeg bra fornøyd både med kjøringen og avslutningen.

Resultat:
  1. Pål Bjørke, VOC 01:59:09
  25.   Terje Mollestad, Grimstad SK/Vallhall Sykkelteam 02:04:11

Rittet ble arrangert for første gang og bar tydelig preg av det. Det var ingen tidsbrikker. Alle tider ble ført manuelt. Det var ingen garderober før start og det var ingen mat/drikke når en kom i mål. Bortsett fra endel barnesykdomer var rittet bra. Fin rute og bra jobb av løypevaktene. (Bortsett fra da det kom en bil imot oss på oppløpet!) Kombinasjonen og sammarbeidet med Skalldyrfestivalen var også heftig. Her har de potensialet til å skape noe virkelig bra.

http://www.skalldyrrittet.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar