mandag 22. august 2011

Kråketråkken 2011, karrierebeste :)

Søndag 21/08 kjørte jeg Kråketråkken i Moss. Eller rettere sagt Rygge. Start og mål ved Rygge kirke. Det ble kjørt 3 runder à 24 km, totalt 72 km. Første gang med rundbaneritt for min del. Løypa som gikk rundt Larkollen var hovedsaklig flat med noen små kuler. Mange påmeldte gjorde at det ble delt inn i 4 startgrupper. En for dem under 30. En for 30-39, en for 40-49 og en for resterende menn og damer. I startfeltet vårt stilte det 86 mann og dette var dermed det største feltet. Formen var bra og med en relativt flat løype så hadde jeg som mål å være med inn. Kjempegøy var det også at lagkameraten min Ann Kristin stilte i dameklassen. Hun kjørte forøvrig meget bra.
Starten gikk med master. Men i motsetning til alle andre ritt jeg har kjørt så gikk det ikke rolig på masteren. Det gikk unna fra første meter og fler av oss havnet etter feltet. Vi måtte derfor bruke hele masteren på å kjøre inn feltet. Himmel og hav for en start, men vi kom oss ihvertfall opp. Etter dette var det bare å roe seg ned og finne den vante plassen bak. Passe på i de små kneikene som var og ellers styre unna alle hullene i veien. Det må sies at dette var i særklasse den løypa med dårligst underlag som jeg har kjørt i år. Kombinasjonen med dårlig underlag og en del vind, gjorde at det ble veldig mye posisjonskamp og en del rotete kjæring. Det kom også en del møtende biler og traktorer, men gikk stort sett greit.Ved passering etter 1. runde fikk jeg heiarop fra lagkameraten min Lena som var til stede og så på. Det var skikkelig motiverende. Tusen takk! Kroppen føltes bra og jeg viste nå hvordan hele løypa så ut. Første halvdel av andre runde kjørte jeg desverre virkelig dårlig. Jeg slapp luker, posisjonerte meg utaktisk og brukte alt for mye energi. Heldigvis skjerpet jeg meg på andre halvdel og satt fortsatt fint med i feltet da vi passerte etter to runder. Jeg bestemte meg for å ta meg sammen og flyttet meg lengre opp i feltet på den siste runden. Særlig på siste halvdel av runden kom jeg meg godt frem og jeg var klar for å kjempe om plasseringer på slutten. Da vi nærmet oss mål så vi at vi ikke klarte å ta igjen to mann som lå i brudd. Vi var en stor gruppe på ca. 50 mann som kom samlet inn etter dem. Det var som vanlig veldig nervøst de siste km. Vinden var nok også en medvirkende årsak til dette. Jeg prøvde å komme meg frem, men det er ikke enkelt når alle andre ønsker det samme. Spurten var tung med mot/sidevind og svakt imot i flere hundre meter. Jeg ble nummer ti i spurten.

Smilet på plass ved running etter 1. runde Foto: Gro Haugmo
Resultatet ble til slutt en 12. plass av drøyt 80 på start. Snittfart på de 72 km ble 39,3. (Tar av meg hjelmen for bruddet som holdt inn. Fantastisk kjøring i motvinden) Kun ca. 400 høydemeter. Tiden min ble forøvrig bedre enn alle i de andre gruppene (totalt nesten 300 på start) så det blir en fin plassering på sammenlagtlista :)

Totalt sett er jeg godt fornøyd med rittet. Den første og den siste runden kjørte jeg ganske bra, mens den andre ikke var så bra. Avslutningen er jeg egentlig bra fornøyd med. Når det kommer så mange inn samtidig, må man være svært god og ikke minst rutinert for å levere. Jeg har nok en del å gå på når det gjelder begge de delene... Uansett så ble det "karrierebeste" resultatmessig og da må man jo være godt fornøyd :)

Resultat:
  1. Øystein Fiskå, Oslostudentenes IK                                   01:49:27
  2. Jarle Fredriksen, CK Oslofjord                                                    st
  3. Håkon Renskoug, Fredrikstad                                                   :22
  12.   Terje Mollestad, Grimstad SK / Vallhall Sykkelteam                  st


Flott arrangement av Moss CK. Denne gjengen har arrangert ritt før. Det merkes. Desverre så blir rittet noe ødelagt av forferdelig underlag. Men det kan dessverre ikke klubben gjøre noe med. Her må det skjerpings til fra lokale veimyndigheter. Strålende speakertjeneste, god stemning og flott publikum. Også stort pluss for mat og drikke etter målgang. Totaltsett en fin opplevelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar