onsdag 4. februar 2015

Vinteridyll

Heisann og godt nytt treningsår! Det er nå veldig lenge siden jeg har skrevet noe her. Etter krasjen på Færøyene var sykkesesongen over. Og med den forsvant alt av treningsmotivasjon også. Det ble en rolig treningshøst, der andre ting ble prioritert.

Nå er det nytt år og nye muligheter. Etter jul har det vært ok med trening. Svømming, styrke, ski og noen timer på rulla. Som vanlig blir det en del variasjon. Kroppen føles ok og det kjennes veldig bra.  

Jeg har foreløpig ikke satt meg noen mål for året. Jeg tror nok ikke det blir så mange heller. Det viktigste blir å ha det moro og få fine turer på ski og sykkel. Bormiotur er booket inn i slutten av mai, så da får vi ihvertfall sanket litt høydemeter. 

I dag gjorde jeg noe jeg har tenkt på lenge. Værmeldingen var fantastisk, så jeg jobbet sent i går kveld og startet like godt dagen i dag med en to mils skitur i Nordmarka. Sjekket inn på kontoret først klokken 12.00. Utrolig deilig. Kan anbefales!

Finn frem skia og få noen fine turer, det er strålende forhold! God tur :)


tirsdag 20. januar 2015

Bianchi Cafe & Cycles

For alle Bianchi fans, kan jeg anbefale et besøk til Bianchi Cafe & Cycles på Norrlandsgatan i Stockholm. Siden åpningen høsten 2010, har den kombinerte cafè og sykkelforretningen vært meget godt besøkt. Her finner du alt du kan tenke deg av Bianchi sykler og effekter. I tillegg kan du nyte god mat og drikke fra det italienske kjøkkenet. Vel verdt et besøk om du er i nærheten. Perfekt plass for Bianchi tifosis!

Dette er et stilrent, delikat og gjennomført konsept. Cafeer finnes nå i Stockholm, Malmö, Sälen og Västerås i Sverige. Høsten 2012 åpnet man også en cafè i Tokyo (!)

Besøk den offisielle hjemmesiden www.bianchicafecycles.com
God stemning på uteserveringen
Jeg skjønte at jeg var på rett vei da jeg så denne et par kvartaler unna :)
Oltre i taket :)
Stilfullt
Ikke bare sykler på menyen her
Cafè...
...og sykkelsjappe!
Mye pent å velge i!

tirsdag 13. januar 2015

Sykkelgadgets for deg som vil ha det lille ekstra

Det danske bladet Euroman, kommer stadig med gode tips til gadgets. Denne gangen har de tatt for seg (nyttig) tilleggsutstyr til syklistene.

Her finner du blant annet detektivpedalen, lås med innebygd omsorg og sykkelhansker med blinklys. Løp og kjøp :)

Les hele artikkelen her på euroman.dk

søndag 11. januar 2015

Kring Føroyar. Etappe 3 IT

Etter to tøffe etapper var det klart for individuell tempo på den tredje etappen av Kring Føroyar 2014. Vi tok fergen sydover til den lille øyen Sandøy. Det skulle kjøres fire runder à 9 km og ca. 43 høydemeter per runde. Totalt 36 km og 172 høydemeter. Jeg var sliten etter de to første etappene, og så nok på dette som en litt rolig dag. Sykkelen var satt opp med 50mm hjulene og jammen var det ikke skrudd på en tempobøyle også. Klar for den andre tempoen noen sinne.

Løypen startet med to km. flatt, for så å stige slakt opp mot første runding. Samme vei tilbake til start og så videre til runding i andre enden. Noen utfordringer var det underveis. Blant annet kjørte vi over to ferister hver runde. Noe jeg ikke er veldig vant eller komfortabel med. I tillegg ble det mange vendinger. Totalt hele åtte 180 graders svinger. Det tapte man selvfølgelig en del fart og tid på.

Planen var å finne en grei rytme og så holde et jevnt tempo. Det lykkes bra. Jeg hadde følgende rundetider:

Runde 1: 14:26  37,5 km/t  Snittpuls 164
Runde 2: 14:22  37,7 km/t  Snittpuls 166
Runde 3: 14:21  37,7 km/t  Snittpuls 167
Runde 4: 14:08  38,3 km/t  Snittpuls 171

Fin gjennomføring. Totalt 37,8 km/t i snitt. Og en 8. plass av 17. Kun ni sekunder opp til nr. seks, så det var tett.

Fullstendig resultatliste

Fint driv, Foto: www.jn.fo

søndag 4. januar 2015

Kring Føroyar. Etappe 2

Den andre etappen i årets Kring Føroyar, ble på forhånd betegnet som kongeetappen. 112 km. skulle kjøres. Og med ca. 2000 høydemeter, målgang på toppen av en 12 km. lang stigning (Ca. 680 moh. og 5,6% i snitt) og 1. etappe i beina, så visste jeg at det kom til å bli hardt. De siste 3,2 km hadde en snittstigning på 9% og enkelte partier på rundt 15%.

Ruten for andre etappe: Start i Torshavn. Nordover og over til Eysturoy. Der ble det kjørt en runde. Så sydover samme veien som vi kom og toppavslutning på Sornfelli.

Allerede fra start var jeg på ukjent grunn. Jeg hadde nemlig aldri før syklet ritt to dager på rad. Jeg var derfor svært spent på hvordan kroppen kom til å fungere. Det gikk et brudd tidlig, men jeg tok det rolig og satt fint i feltet. Etter ca. 25 km. ble hovedfeltet sprengt og jeg havnet i en mindre gruppe. Da vi passerte broen over til Eysturoy kjørte jeg fra de andre i min gruppe sammen med islendingen Adam. Vi kjørte sammen i litt over en mil og nærmet oss teten. Da vi kom opp til runding i nord, ventet en 6 km lang stigning. Adam kjørte hardt og da jeg i tillegg mistet kjedet, var det kjørt. Jeg tok mitt eget tempo resten av bakken og kjørte rolig ned på den andre siden.

Da jeg kom ned bakken og vendte sydover, ble det motvind. Det ble en rolig mil der jeg ventet inn gruppen bak. Deretter kjørte vi sammen frem til den siste bakken. De første 8,5 km. av bakken, hadde et snitt på 4,2%, med et parti på 2 km. med 7,5% som det verste. Sammen med to andre, kjørte vi fra gruppen vi satt i. Det gikk fort og jeg hadde nok med å henge med. De siste drøye 3 km. tar en av fra hovedveien og opp til radiostasjonen på Sornfelli. Fin vei, men snitt på over 9% er brutalt. Jeg var helt tom for krefter og hadde nok med å komme meg opp. Jeg tapte en del på slutten, men det var utrolig deilig å endelig kunne krysse målstreken. Jeg ble til slutt nr. 10 av 17 på start. Et par plasser under målsetning, men helt ok. Jeg tok de sjansene som dukket opp, men lykkes ikke helt denne dagen.

Resultatliste Etappe 2

De siste 200 meterne. Bratt som f!
God stemning før start. Foto: www.jn.fo 
Starten går i Torshavn. Foto: www.jn.fo
Målgang, har jeg noen gang vært mer sliten? Foto: www.jn.fo

onsdag 24. desember 2014

God jul!

Heisann! Lite oppdateringer her i det siste. Etter krasjen på fjerde etappe på Færøyene, falt motivasjonen kraftig. Lite sykkel og generelt lite trening i høst. Satser på at det tar seg opp igjen på nyåret.

God jul og godt nytt år til alle!

fredag 25. juli 2014

Kring Føroyar. Etappe 1

Jeg befinner meg for tiden på Færøyene, der jeg kjører etapperittet Kring Færoyar. En fin måte å kombinere trening, konkurranse og naturopplevelser. Færøyene er virkelig en vakker plass. Ser en bort fra vinden, er det også en meget fin plass og sykle. Veiene er veldig fine, med kjempebra underlag. I tillegg er det lite biler.

Kring Færoyar er Færøyenes største sykkelritt og samler alle de beste lokale rytterne. I tillegg er det en del utlendinger. Nivået spenner fra eliteryttere til mosjonister. Flere kjører til daglig elite i Danmark, så nivået på de beste er meget høyt. Det konkurreres om etapper, sammenlagt, og klatretrøye.

Ruten for første etappe: Start ved flyplassen på øyen Vágoy. Videre via undersjøisk tunnel til øyen Streymin. Så bro over til øyen Eysturoy. Der kjørte vi en runde syd til Toftir. Så nord igjen og gjennom undersjøisk tunnel til Klaksvík. Til slutt en liten runde nord til Haraldsund og så tilbake til målgang i Klaksvík.

Første etappe åpnet rolig, men etter ca. 10 km. kom dagens første av to bakkespurter. Det ble satt meget høy fart og jeg måtte etterhvert slippe. Etter utforkjøringen på den andre siden, ble vi en gruppe på tre mann. Vi kjørte sammen gjennom tunnelen og tok etterhvert igjen tre mann til. Vi samarbeidet ganske bra og det gikk fort unna. Da vi passerte broen til til øyen Eysturoy, starter det en stigning direkte. Der kjørte jeg og Florian (Østerriker) ifra de andre. Jeg lå helt på grensen, men vi kjørte veldig fint og gjevnt. På toppen av bakken spurte han om vi skulle gjøre et forsøk på å kjøre inn teten. Jeg var litt skeptisk, men sa at jeg kunne være med å prøve. Vi kjørte fint sammen og etterhvert skjønte vi at det kom til å gå. Når vi nådde bilkøen, var det gjort. Vi var tilbake etter ca. 62 km. Ikke lenge etter ble det støting og jeg måtte slippe. Men igjen klarte jeg å komme tilbake. Jeg satt med tetgruppen til vi kom til Toftir (Ca. 75 km). Der er det en meget bratt bakke. Jeg slapp direkte.


De siste 42 km. ble det solokjøring, men vinden kom fra syd, så det ble medvind bortsett fra på slutten. Beina var gode og jeg kjørte ganske bra. I mål endte jeg som nr. 8 av 22. Bra kjørt, men det kostet. Jeg var ganske ferdig. 117 km. og ca. 1400 høydemeter. 6 stigninger som var 2,5 km. eller lengre. Det kjennes for en som ikke er vant til det.

Les artikkel fra lokalavisen www.jn.fo
Resultatliste Etappe 1

God stemning før start. Foto: www.jn.fo
Det tok ikke lang tid før den første bakken ventet. Foto: www.jn.fo
Pent plassert i feltet. Foto: www.jn.fo