søndag 15. mars 2015

Vasaloppet 2015 - Manndomsprøven

God stemning dagen før dagen

Søndag 8. mars gikk jeg mitt fjerde Vasalopp. 90 km. fra Sälen til Mora i Dalarna i Sverige. Sammen med de andre gutta i Vasastakerne, hadde vi tatt den 35 mil lange turen fra Oslo til Mora. Stemningen var god, men værmeldingen bekymret. Det ble meldt om svært mildt vær. Under skiene ble det lagt klister av varmeste sort.

Etter det meget gode Montebellorennet uken før, hadde jeg fått seedet meg opp i startpulje 5. Dette er den klart beste startposisjonen jeg noen gang har hatt. Jeg hadde også en klar strategi på hvordan jeg skulle gå i starten. Jeg åpnet meget godt. Bakken gikk greit og klisteret fungerte godt. Men alle merket nok tidlig at dette kom til å bli en lang tur. Sporene var fine, men det var et veldig sug i snøen. Det gikk allikevel fort til Smågan.

Etter Smågan kommer noen lange stakepartier. Jeg befant meg nå godt fremme i feltet og gikk sammen med langt bedre løpere enn det jeg er vant med. Jeg gav jernet, men brukte samtidig en del krefter. Det ble bløtere og bløtere jo lengre vi kom. Mange steder var det også overvann. Noen av plassene måtte man kjøre gjennom vann som rakk til anklene. Føttene og skoa ble etter hvert søkkvåte og det hjalp ikke akkurat på gliden heller.

Jeg gikk veldig bra lenge. Farten var god og plasseringen var langt over forventning. Det holdt i 65 km., da møtte jeg veggen. De siste 25 km ble blytunge. Noe av det verste jeg har vært med på. Moralen dalte i takt med at løpere rant forbi. Det føltes som om jeg stod stille. Jeg prøvde å mobilisere, men overkroppen var helt gåen.

På vei mot mål kjempet jeg om å få ny pers på tid, men misset den med 22. sekunder. Den gamle rekorden var satt under veldig gode forhold i 2012. Men jeg ble veldig overrasket når jeg fikk vite plasseringen. Det viste seg at jeg ikke hadde tapt mer enn ca. 150 plasser fra Hökberg (I mitt hode føltes det som 1000). Det ble dermed ny rekordplassering. Jeg forbedret bestenoteringen min fra 5948 (2012) til 2823. Veldig godt fornøyd med det. Sluttiden ble 06.40.22.

Sjelden har jeg nok vært mer sliten. Jeg gikk hardt ut og satset. Det holdt lenge, men når det først smalt så var det slutt. Uansett, alt i alt strålende fornøyd med egen innsats.

Les mer om Vasaloppet på www.vasaloppet.se

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar