søndag 11. august 2013

Øyeren Rundt 2013 - Var det noen som sa syre?

Da var det endelig klart for sesongen første virkelige storritt. Øyeren Rundt er arrangert av SK Rye og måler 123 km. Start og mål på Rælingen Skole ved Fjerdingby. Rittet er småkupert og avslutter med en 1. km ganske tøff bakke med topp 1 km før mål. På forhånd var alle deltakere blitt seedet i tre startgrupper og jeg hadde fått start i gruppe 1. Etter gode treninger i det siste, var jeg betinget optimist. Startfeltet var imidlertid meget sterkt, så målet var å henge med lengst mulig.


Rittet begynte på verst mulig måte. Kun et par km etter masterstarten hugger rytteren foran meg inn bremsene, og havner på tvers. Jeg har ingen annen mulighet enn å kjøre ut på gresset utenfor veien. Mister all fart og det like før første bakke. Må dermed bruke mye mer krefter enn nødvendig i starten for å kjøre forbi alle som slipper. Heretter kjørte jeg dårlig. Lå for langt bak og brukte alt for mye energi. Det ble bedre da vi nærmet oss den kritiske stigningen etter 5,5 mil. Jeg fikk flyttet meg lenger frem og pakket meg mer inn. Dessverre lå jeg litt for langt bak inn i bakken og det var mange som slapp. Jeg holdt imidlertid bra tempo opp bakken og vi kjørte oss opp til feltet på sletten etter bakken.

Rett før vi tok igjen feltet, smalt det. Det lå strødd med ryttere over hele veien. Vi som kom bak ble hindret og måtte bare vente på at rytterne kom på beina igjen. Ifølge Garminen stod jeg stille i over 40 sekunder. Dermed ble feltet splittet i to og jeg havnet i andre gruppe. Teten så jeg aldri igjen. Det ble etter dette kjørt meget hardt for å ta igjen første gruppe. Ved demningen nord for Askim ventet 400 meter med 11,5%, og en total stigning på ca. 2 km. Da var det slutt for min del. Jeg var heldigvis ikke den eneste og vi fikk etablert en gruppe som kjørte rulle derifra og inn.


Siste 2 mil var jeg ferdig og hang stort sett som et slips på halen. Siste bakken ble brutal. Kunne trengt litt flere tannhjul på kassetten... En km. etter bakken var det hele heldigvis over.

Oppsummert var det en tøff dag på sykkelsetet. Det var meget høy kvalitet på dette startfeltet og jeg presterte helt ok i forhold til den kapasiteten jeg har per i dag. Snittfarten min ble 38,4 km/t dersom en tar bort masterkjøringen. Frode Novik fra FOCC var for øvrig også på start. Gøy med andre fra Grimstad! Han var sinnsykt spræg og kommer til å bli farlig i klubbmesterskapet på Fevik :) Nils Apeland representerte Vallhalls farger og kom i mål på en respektabel tid. Vinner av rittet ble Hans Petter Smette Berntzen fra Bærum.

Takk til SK Rye for et strålende arrangement. Hele organiseringen holdt et meget høyt nivå. Her er det mange andre som har mye å lære av storklubben fra Oslo. Ekstra pluss for gratis baguette, cola og vafler. Eneste lille minus var masterbilen, som kjørte alt for sakte. Dette skapte trekkspill effekt og farlige situasjoner. Uansett, dette er et ritt jeg absolutt kan anbefale!

Resultater på www.sportsklubbenrye.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar