lørdag 10. august 2013

FOCC Challenge 2013 - Brutalt ærlig

En uformell, men akk så brutal opplevelse på en varm sommerdag. Det er kort oppsummert turen fra Fevik til Tovdal (Og hjem igjen etterpå). Treningsrittet arrangert av Fevik og omegn cycle club målte ca. 90 km og ble gjennomført etter jaktstartprinsippet. På forhånd var alle deltakere rangert. Den såkalt "svakeste" rytter, startet først, mens den "sterkeste", startet sist. Det er noe uvisst hvordan denne "seedingen" ble gjennomført. Men jeg ble ihvertfall satt opp startgruppe 24 av 28. 34 minutter etter første pulje, pulje og kun 5 minutter før siste... I et svært så kompetent felt, skulle det vise seg å være en kraftig overvurdering av mine ferdigheter.


Jeg startet sammen med Rolf Aasland fra Otra. Vi var enig om å holde jevn fart til vi ble tatt igjen. Vi holdt unna i ca. en halvtime og 18 km. Tempoet ble nå skrudd opp og det ble tøft å henge med i det kuperte terrenget. Vi ble tatt igjen av flere og da vi nærmet oss bakken opp fra Mjåvatn. Var beina allerede sure. Snittfarten hit var 38 km/t. Men den siste mila fra Frolands Verk hadde gått i over 40 km/t. Og her stiger det jevnt. Et par km/t for fort for meg. Det gikk dessverre også litt for fort opp bakken fra Mjåvatn. Og da farten ble skrudd opp på toppen, måtte jeg slippe. Et par minutter senere ble jeg tatt igjen av siste pulje. Elitesyklister som bare dundret forbi.

Det ble dermed 6 mil alene på sykkelen frem til mål. En fin tur i flott vær. Man taper mye tid alene, særlig på de siste 3 milene. I dette partiet er løypa nemlig ganske flat. I siste bakken opp til mål fikk jeg tatt igjen en ensom kar og unngikk dermed "Lanterne Rouge" tittelen.


Totalt endte jeg med et snitt på 32,6 km/t. Ikke veldig imponerende, men løypa har snaue 1000 høydemeter og målgang ligger ca. 300 meter høyere enn start.

Etter rittet var det pølsefest og premieutdeling i Tovdal. Og så satt vi oss på sykkelen og kjørte samlet felt hjem igjen. Masse cred. til FOCC for et flott arrangement.   

Les mer om FOCC Challenge og se bilder fra årets treningsritt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar