søndag 3. juni 2012

Hurdalsjøen Rundt 2012, Veteran Cup debut

I dag debuterte jeg i Veteran Cup. Veteran Cup er det høyeste nivået i hobbysykling i Norge. (Nivået under Elite). Det er mange ryttere som trener veldig mye og som er meget gode. I Veteran Cup kjører man i aldersklasser. I mitt tilfelle vil det si at feltet kun består av ryttere 30-39. Man må ha aktiv lisens (helårslisens) og egen Emit brikke. Totalt består cupen av 55 ritt over hele Norge. Både fellesstart og tempo. Man kan kjøre inn poeng etter plassering og det er en total rankingliste. Det arrangeres også eget NM i både fellesstart og tempo.

Les mer om Veteran Cup på Norges Sykkelforbunds side

Dagens ritt var Hurdalsjøen Rundt. Et flott ritt som jeg også kjørte ifjor. Den gang i turklassen. Les mer om fjorårets ritt. Rittet er ca. 68 km langt. Etter en småkupert start, blir det et par flate mil frem til løypas store utfordring. Minneåsen er en ca. 4 km lang stigning med drøyt 6% i snitt. Etter noen hundre flate meter, bærer det ned til Hurdal. Derifra er det 3 relativt flate mil tilbake til Råholt.


På start var det 5 grader, høljet ned og blåste stiv kuling. På forhånd hadde jeg gledet meg veldig til å endelig få testet meg mot de beste. Nå var jeg mer usikker. Det var fryktelig kaldt. Etter det gode rittet på tirsdag, var jeg fast bestemt på å være offensiv. Ifjor ble jeg kjørt av veldig tidlig etter at det hadde startet i et enormt tempo. Målsetningen i år var å henge med feltet til Minneåsen. Jeg forventet nemlig det samme kjøret fra start.
Ikke kjempe fristende...
Tempoet var imidlertid ikke spesielt høyt. 3 ryttere fikk gå ganske enkelt fra feltet. Deriblant Frøy og Rye ryttere. Ryttere fra de to klart største lagene. Når det i tillegg var kraftig motvind, var kjørelysten lav. Det gikk heller ikke spesielt fort i de første bakkene, slik det hadde gjort i fjor. Frem til Minneåsen hadde vi under 36 i snitt. Opp bakken ble det satt et gjevnt tempo. Merket raskt at det gikk litt vel fort. Jeg hang med brukbart de første kilometrene, men den siste ble tung. Jeg kjørte fra noen stykker, men måtte innse at hovedfeltet forsvant. På toppen av bakken endte jeg sammen med Ole Einar Småkasin fra Frøy. 

Vi kjørte partempo fra Hurdal og de tre siste mila. På dette strekket hadde vi et snitt på 39,5 i medvinden. En fin økt. Takk for et supert samarbeid Ole Einar! Et lite spurtoppgjør ble det også. En spurt jeg tok med 7 hundredeler i følge resultatlisten :) Fra Hurdal og inn tapte vi kun ca. 2 minutter til hovedfeltet. Det er bra.


Totalt fikk jeg i år en sluttid på 01:52:11. Noe som gir et snitt på ca. 36,4 km/t. Bruddet holdt forøvrig inn og Petter Ellefsen fra Rye vant. Jeg endte på en 18.plass av 23 fullførte (27 startende). Det var nære at jeg hadde klart å bli med over Minneåsen, men alt i alt er jeg allikevel veldig godt fornøyd med rittet. Nå venter noen uker med trening.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar