onsdag 30. mai 2012

Spinn Cup 2012 Runde 4, Endelig tilbake.

Tirsdag var jeg endelig tilbake på ritt. Etter sykdom og treningsopphold i en måned, har ikke vårsesongen blitt det jeg håpet på. De siste tre ukene har jeg imidlertid trent godt. Testene jeg har kjørt har vært positive. Jeg var derfor betinget optimist før turen til Vestfold.

4. runde i Spinn Cup stod på programmet. Som nevnt tidligere så kjører jeg i pulje 2 (Express 2). Nivået i denne klassen er slik at det er mulig for meg å hevde meg i motsetning til Express 1, der målet bare ville vært å henge med lengst mulig. Jeg var også med i 1. runde i Nanset. Da endte jeg som nummer 4. Målsetningen var å kjøre et bra teknisk ritt og kanskje klare en ny topp fem plassering. Les mer om 1. runde rittet.

Runde 4 ble arrangert ved Kullerød i Sandefjord. (Ikke langt fra Fokserød). Det skulle kjøres 6 runder à 8,4 km. Totalt 50 km. Løypen var ganske flat, med en liten bakke litt over hallveis og så slakt oppover mot mål. Veldig fin asfalt for en gangs skyld. I ellers fint, men kjølig vær, var det vinden som bød på de største utfordringene. 


Rittet begynte veldig rolig den første runden. Etterhvert gikk farten noe opp. På tredjerunden gikk det avgjørende bruddet. Det viste seg at hjemmelaget hadde fått en mann med og da begynte de å kontrollere feltet. Ingen andre lag var sterke nok til å utfordre dem og dermed var kampen om seieren i realiteten kjørt. Med de vindforholdene det var, så var det umulig å prøve å tette luken alene. 

Jeg kjørte rolig med de første rundene. Det gikk veldig lett. Satt meg etterhvert lenger frem og var aldri i trøbbel. På fjerde runden begynte det å gå fortere. Tønsberg var toneangivende og prøvde å kjøre inn bruddet. Det gikk brukbart opp bakken og jeg gav på litt. Var helt i tet på toppen, men det stod helt stille. Ingen ville kjøre. Jeg hadde fine bein ut på nest siste runde. Jeg satt langt fremme og bestemte meg for å dra opp tempoet i bakken og prøve å skape et brudd. Ble dessverre sperret så da gikk den planen i vasken. Ut på siste runden skjønte jeg at det var umulig å kjøre inn bruddet og at topplassene dermed var utenfor rekkevidde. 

Hadde vi kjørt om seieren så hadde jeg nok kjørt litt mer avventende og ventet på spurten. Men siden vi ikke gjorde det så kunne jeg heller bruke muligheten til å prøve på noe nytt. Jeg bestemte meg for at denne gangen skulle jeg virkelig gå til i bakken og prøve å sprenge feltet. Jeg lå fint plassert hele runden og da en prøvde å gå rett før bakken, gikk jeg etter. Han stivnet med en gang vi kom inn i bakken og jeg dro til det jeg kunne på et fint gir. Da jeg var på toppen så jeg meg tilbake. Luken til feltet var ganske stor, men dessverre hadde ingen gått etter. 

Jeg ble veldig usikker på hva jeg skulle gjøre. For første gang i min korte sykkelkarriere var jeg løs fra hovedfeltet. Det var fortsatt 3 km til mål, halvparten i tung vind. Jeg fortsatte i et ganske rolig tempo og fikk ned pulsen. Var helt sikker på at jeg raskt skulle bli kjørt inn. Men det gikk veldig rolig bak. Ingen ville dra i vinden og alle ventet på spurten. Jeg kjørte på 80% og ventet på at de skulle komme. Sparte litt så jeg kunne henge med når de kom. Da vi vendte til høyre i siste sving og fikk medvind, bestemte jeg meg. Litt over 1 km igjen og nå fikk det stå til. Jeg kjørte på det jeg hadde. Klarte å holde et bra tempo, men stivnet litt på siste 200. Ble passert av to stykker fra 15-16 klassen, men holdt unna for alle i min klasse. Status totalt for rittet ble et snitt på 37,4 km/t og inn ca 46 sekunder bak vinneren. 

Totalt i klassen ble det dermed en 3. plass (av totalt 30 på start) bak de to som kom inn i bruddet. Forøvrig all ære til dem og unggutten de hadde med seg. Bra kjørt! Selv er jeg godt fornøyd. Er også veldig fornøyd med at jeg turde å gå til og prøve å skape noe. Det er veldig lett å bli passiv og feig. Jeg lærte veldig mye av dette rittet. Og det er jo det det handler om og som var planen med å kjøre Spinn Cup. Nok en gang et strålende arrangert ritt i en flott løype. Ros til arrangøren. Jeg kommer tilbake!

Neste ritt nå blir veterancup debut på Hurdalsjøen til helgen. Det blir et helt annet nivå. Bli spennende å se om jeg kan henge med helt til Minneåsen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar