lørdag 31. august 2013

Spinn Cup 2013 Runde 8, Tempodebut!

Så var det endelig duket for tempodebuten. Jeg hadde planer om å prøve meg på tempo i fjor, men da passet det aldri inn. I år har jeg trent minimalt på å kjøre mot klokken, men fant allikevel ut at dette var et greit tidspunkt og prøve seg. En gang må være den første. Spinn Cup løypa var på 10 km, med start og målgang i Undrumsdalen. Rett ved E18, på strekningen mellom Horten og Sem.

Jeg hadde en målsetning om å klare 40 km/t i snitt. Noe jeg aldri har kjørt alene på tidligere på en rundbaneløype. Det blåste imidlertid ganske mye så jeg var usikker på hvordan det kom til å spille inn. Jeg har ingen temposykkel, men hadde skrudd på en tempobøyle. Den skulle vise seg å bli god å ha i vinden. Etter en god oppvarming var jeg klar.

Jeg prøvde å åpne hardt, men kontrollert. Etter kun 100 meter, går det nedover. Man får da god fart og fin flyt tidlig. Det var godt å ha med seg den farten utover flaten, det blåste nemlig rett i mot. De første 3 km gikk det veldig fint. Derifra var det flatt, før det gikk slakt oppover til vending. Her var det tøft. Ved vending hadde jeg ca. 39 km/t i snitt.

Etter vending ble det vinden i ryggen og slakt nedoverbakke. Jeg fikk opp et fint driv og klarte å holde 47 km/t i snitt de 2,5 første km etter vending. Derifra og inn ble det en kamp. Den siste bakken er seig når du er sliten. Jeg klarte å holde trykket bra oppe og klokket til slutt inn på 14.47. Løypa viste seg å være ca. 9,9 km og dermed ble det et snitt på 40,2 km/t.


Jeg må si meg veldig godt fornøyd med dette rittet. Tror løypa passet meg ganske bra, med nedoverbakke i starten og en liten kneik på slutten. Tempoegenskapene er det mye å gå på. Jeg sitter ikke spesielt bra på sykkelen og kunne nok vært bedre på en del av linjevalgene også. Vinner i Express 2 ble ikke overraskende Øyvind Røed. Det var hele halvminuttet opp til ham, så der var det lite å gjøre. Det var imidlertid bare 0,3 sekunder opp til 2. plassen så det var jo litt surt. Det ble ihvertfall en 3. plass av de totalt 8 startende. Tar vi med Express 1 også, så ble det en 13. plass av 20 startende.

Offisiell side for Spinn Cup

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar