søndag 24. juni 2012

LIllehammer-Oslo 2012, En kraftprøve!

I går kjørte jeg mitt tredje Lillehammer-Oslo med Vallhall Sykkelteam. Etter Vätternrundan forrige helg, har kroppen vært litt tung. Jeg var derfor ganske spent på hvordan det skulle gå. Årets løype var lagt om Gjøvik på grunn av veiarbeid på østsiden av Mjøsa. Dette medførte en litt lengre trasè, men litt færre høydemeter. Det var således flere usikkerhetsmomenter før rittet.


Værmeldingen så ikke så bra ut den siste uken før rittet. Etter strålende forhold de siste årene, var det nok mange lag som hadde store forventninger til egne prestasjoner. Mange opplevde nok derfor en nedtur i går. Forholdene var nemlig meget tøffe. Det blåste motvind og/eller sidevind hele veien. I tillegg kom det også en god del nedbør. Dette gjorde det hele til et meget tøft ritt. 

Ut fra start fikk vi raskt organisert laget og vi kjørte ganske hardt. Vi la oss i front av vår pulje og etter et par mil hadde vi en hale på over hundre ryttere. Starten var meget god sammenlignet med ifjor. Da rotet vi nemlig fælt. Nord for Moelven fikk vi en punktering. Jeg stoppet og det ble samme drill som tidligere. Fikk hilst på noen lokale som stod langs veien :) Vi kom oss raskt opp igjen og over Mjøsbrua var teamet samlet. 


Første langestopp kom ved Gjøvik etter ca. 5 mil. Innen da hadde vi allerede fått regnet. Fra Gjøvik var det ca. 6 mil til neste langestopp ved Minnesund. Dette strekket var egentlig veldig fint og her kjørte vi til tider veldig bra. Men det var svært tøft i motvinden. Jeg synes forøvrig at løypa var mye finere enn på østsiden av Mjøsa. Som mange andre lag ble også vi rammet av tegnestifter i veibanen og fikk en punktering. Horribelt at folk kan utsette andre for en slik fare. Heldigvis oppstod det ikke noen farlig situasjon for oss og vi fikk raskt samlet og organisert laget igjen. 

Kroppen kjentes fryktelig tung i starten, og jeg var redd for at det kom til å bli en veldig tung tur. Heldigvis kviknet jeg litt til etter Minnesund. Ifjor hadde vi 40 i snitt fra Eidsvold og inn. I år hadde vi 33. Laget gikk rett og slett tom for krefter og det ble færre og færre som gikk rundt. 

Pedal Power! Foto: Simen Boretti
Jeg dro veldig mye de siste 5 mila og er egentlig godt fornøyd med kjøringen der. Jeg kunne fint kjørt litt fortere i bakkene og det kjentes bra. Det ekstra overskuddet fra forrige helg var imidlertid ikke til stede i går. Jeg hadde nok trengt en uke til med restitusjon. Allikevel må jeg si meg greit fornøyd med egen innsats. Fikk vondt i bein og knær på slutten, men håper det er forbigående. Det var artig å kunne bidra til laget.

(På den andre splitten har vi begge våre langinger)
Sluttiden vår i år ble på 05:28. Dette er 11 minutter saktere enn i fjor, men under helt andre forhold. Østfoldlaget Team Sepura vant forøvrig rittet på 04:06. En vinnertid som var 13 minutter svakere enn i 2011. Totalt sett vil jeg si at årets prestasjon var sterkere for vår del enn i fjor. Turen foregikk dessuten trygt og sikkert. Stor takk til alle på laget for flott innsats og mye sterk kjøring. Det er glede å ta lange føringer med slike lagkamerater på hjulet. Også en kjempetakk til verdens beste støtteapparat! Dere leverer år etter år og uten dere hadde ikke dette vært mulig!

Endelig hjemme! Foto: Simen Boretti
Til arrangøren: Hvor vanskelig er det å få fraktet noen sekker fra Lillehammer til Oslo? For andre året på rad tar det omtrent en time fra målgang til jeg fikk bagasjen min. Når man er søkkvåt og iskaldt er det helt håpløst at man ikke kan få på seg tørt tøy med en gang. Alle andre store arrangører klarer dette. Skjerpings! Noen medalje ble det heller ikke, det var det tomt for, men det er ikke så farlig.

Her er årets resultater i Styrkeprøven

Kilde: www.styrkeproven.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar