onsdag 4. april 2012

Seeding til landeveisbirken - ingen seedingritt...

Hele konseptet med Birkebeinerrittet og -rennet, er å klare det berømte merket. For å klare dette er man som regel avhengig av en god seeding. Hele sesongen sykler og går man en rekke ritt og renn for å skaffe seg en best mulig seeding. Alle har mulighet til å påvirke sin egen startposisjon. Halve jobben gjøres altså før man stiller på start på Rena.

Da jeg er meldt på landeveisbirken, tenkte jeg at jeg skulle sjekke hvilke seedingritt jeg burde kjøre i år. Jeg må innrømme at jeg ble mildt sagt overrasket over det jeg fant ut:

Fra www.birkebeiner.no
"Seeding i LandeveisBirken

Første start er kl. 08.30. Det er seedet puljestart og startrekkefølgen er basert på tidligere resultater fra de siste 5 år i FredagsBirken sykkel eller i Birkebeinerrittet (2007-2011). Hver pulje vil ha ca 60 deltakere og det er 3 minutter mellom hver start. Seedinglister legges ut senest 1. mai. Deltakere som har estimert sluttid på mer enn 6 timer vil ikke bli seedet, men må selv velge pulje blant de useedede gruppene. Dette kan gjøres på Min Side etter 1. mai. Alle deltakere som har forventet sluttid på korterer tid enn 6 timer blir seedet og får tildelt startpulje. Disse startpuljene kan ikke endres. Mer informasjon om puljer og seeding kommer når der er klart."


I og med at jeg aldri har kjørt hverken Fredagsbirken eller Birkebeinerrittet har jeg altså ingen seeding. Jeg har heller ikke noen som helst mulighet til å skaffe meg seeding. Dette er informasjon som ikke forelå da siste seedingritt ble kjørt. Hadde jeg vist dette så hadde jeg nok vurdert å kjøre terrengbirken. Jeg ble så overrasket over dette at jeg sendte en mail til organisasjonen. Jeg fikk ingen forklaring, men de kunne bekrefte at det kun var de 5 siste års terrengbirken som lå til grunn for seeding. Uten seeding må jeg altså starte sammen med dem som har forventet sluttid på over 6 timer... Alle vet selvfølgelig hvor viktig det er å sitte med i en god gruppe dersom en skal få en god tid. Ikke minst er dette viktig i landeveissykling. Merkelig at terrengsyklistene skal få fordeler, mens landeveissyklistene må starte bakerst. Forhåpentligvis er det flere i min situasjon slik at vi landeveissyklister kan starte sammen i en useedet gruppe :)

Noen spørsmål stiller jeg meg uansett:

  • Hvorfor bruker en terrengrittresultater som seeding for landeveisritt? 
  • Hvorfor kan en ikke ha seedingritt på landevei?  
Dersom landeveisbirken skal bli en suksess så er det vel ok å legge forholdene til rette for landeveissyklister også. Med en skyhøy påmeldingsavgift (høyere enn alle andre ritt jeg kjører i år), er førsteinntrykket dessverre allerede ganske dårlig. Det har ikke blitt bedre etter dette.

Her er forslag på hvordan man kunne løst seedingutfordringen;
  • Man kunne lagt ranking på meridarittranking til grunn for seedingen. Da ville man tatt hensyn til både terreng- og landeveissyklister. Dette er en meget bra ranking som gir et godt bilde av hver enkelt rytters kapasitet. Holmenkollen Skimaraton brukte blant annet søstersiden xcranking som seedinggrunnlag for vinterens renn.
  • Man kunne brukt de store landeveisrittene som grunnlag (Bergen-Voss, Styrkeprøven, Color Line Tour, etc.)
  • Man kunne definert noen seedingritt høsten 2011 og våren 2012. Da kunne hver og en selv hatt mulighet til å påvirke egen startposisjon.

Det er synd å si det, men foreløpig virker det dessverre ikke som Birkebeinerorganisasjonen tar landeveisprosjektet sitt på alvor. Håper jeg tar feil. Det hadde selvfølgelig vært moro dersom landeveisbirken kunne bli et flott ritt. Et ritt der alle deltakere kan kjempe om merke på samme premisser

Kilde: www.birken.no 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar