søndag 29. januar 2012

Trysil-Knut rennet 2012, langrennsesongen er i gang.


 

Lørdag gikk jeg sesongens første skirenn. Det 40 km lange Trysil-Knut rennet. Start og mål var Søre Osen Samfunnshus ved Osensjøen i Trysil kommune. -6 grader i stort sett hele løypa, gav greie smøreforhold. Det ble VR40 for alle penga. Startfeltet var delt i to grupper. De yngste først og 10 minutter senere jaget de mer erfarne og damene. Med et veldig tynt treningsgrunnlag på ski, stilte jeg på start uten noe særlige ambisjoner. Planen var å åpne rolig, prøve å gå teknisk riktig på ski og få en fin gjennomkjøring.


Starten gikk ute på isen og det ventet så ca. 6 km stigning. Jeg åpnet rolig og fant min plass i køen. Prøvde å gå billig opp mot toppen. Der lå første drikkestasjon. Etter denne ble jeg nok litt vel ivrig. Terrenget var lett og det var på tide å trene staking. Snøen var imidlertid ganske treg og jeg brukte nok litt for mye krefter. Ser i etterkant at jeg absolutt burde vekslet mer på teknikkene. Der og da var det imidlertid ganske gøy å gå og jeg klarte å holde et bra tempo. Jeg seg sakte men sikkert innpå en gruppe forran. Tok igjen dem ved den andre mastasjonen etter ca. 15 km. Etter dette fikk jeg heng opp bakken mot 18 km og følte meg fortsatt bra. Etter dette dette ble imidlertid tempoet skrudd opp, samtidig som jeg begynte å merke at jeg hadde kjørt litt for mye staking tidlig. Etter ca. to timers gåing måtte jeg slippe. Derfra og inn ble det tungt. Motivasjon fallt som en stein og det var bare om å gjøre å komme seg til må og bli ferdig.

Jeg klokket til slutt inn på 3.05. Ca 1.05 bak vinneren. Til tross for en tung siste time så viste jeg at jeg har tatt noen steg i riktig retning. Periodevis gikk jeg brukbart på ski. Nå er det mengdetrening og hardøkter som venter de neste ukene. Kapasiteten må nok opp noen hakk frem mot Vasaloppet.

Resultat:
  1. Tore Stengrundet,  Nordre Trysil                         2:00:19
  2. Magnus Bleken,     Team Sport 1 Lillehammer  2:00:20
  3. Øyvid Vikan ,         Team Sport 1 Lillehammer  2:00:22
215. Terje Mollestad,        Vasastakerne                        3:05:17

Rennet var godt organisert og kan absolutt anbefales. Løypen kan karakteriseres som ganske lett. Jeg reiste forøvrig sammen med lagkamerat Peder Ullevold fra Vasastakerne. Han gikk et fint løp og klokket inn på 2:51.

Les sak fra Vasastakerne om Trysil-Knut rennet 2012.

Se fullstendig resultatliste fra langrenn.com

Kilde: Trysil-Knut rennet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar