lørdag 4. februar 2012

Laktatprofil, VO2maks og makspulstest


Forrige torsdag var jeg på NIMI på Ullevaal Stadion og testet kapasiteten. Har lenge tenkt at det hadde vært spennende å se hvordan en objektiv teknisk analyse av formen ville slå ut. Disse testene kan en gjøre mange forskjellige steder, men jeg vil anbefale å velge en seriøs aktør. Testmetoder og dertil resultater kan variere noe fra sted til sted. På NIMI har de lang erfaring og legger strenge krav til grunn for testingen. Jeg måtte blant annet sende inn et skriftlig spørreskjema som så ble vurdert av en lege før jeg fikk time.

Før teststart ble vekten målt. Nåla stoppet på 79 kg. Etter oppvarming startet testingen startet med Laktatprofil. Jeg startet her med en belastning på 150 watt. Syklet på denne i 4 minutter. Siste halve minutt med slange i munnen som målte det jeg pustet ut. Det ble så tatt et lite stikk i fingeren for å måle laktat. Man økte så med 25 watt og gjentok de øvrige steg. Slik fortsatte vi til jeg nådde laktat terskelen. Denne ble nådd ved belastning 240 watt og 3,04 watt/kg. Puls ca. 164. Hele testen ble gjennomført på tråkkfrekvens 90.
Etter 10 min rolig sykling var det så klart for makspulstest og VO2maks. Hele denne testen ble foretatt med pusteslange i munnen. Litt uvant for man har klemme på nesen og kan dermed kun puste gjennom munnen. Jeg fortsatte på tråkkfrekvens 90. Startbelastning var 175 watt. Denne ble så økt med 25 watt hvert halve minutt. På forhånd hadde jeg fått beskjed om at siste belastning måtte holdes i minst ett minutt. Det ble selvfølgelig forferdelig tungt etterhvert. Etter 30 sekunder på 400 watt pekte tommelen ned på spørsmål om jeg klarte en økning til. Det var nå om å gjøre å holde denne belastningen i minst et halvminutt til. Jeg klarte 34 sekunder før jeg holdt på å ramle av sykkelen. Av med belastning, ut med slangen og på med hyperventilering. Testen var over og det var bare å vente på dommen.

Makspulsen ble målt til 197. Man la så på 5 slag (man klarer aldri å nå makspulsen) og sykkelmakspulsen ble dermed 202.
VO2 maks (maksimalt oksygenopptak) ble målt til 4,63 liter/min og 58,6 ml/kg.

Resultatene var nok ganske som forventet. Jeg er ikke så sterk og klarer altså ikke mer enn 240 watt på laktatterskel og 400 watt på maks oksygenopptak. Dette må det jobbes med. Makspulsen på 197 (+5 slag)  er det samme som jeg har målt selv så det stemmer bra. VO2maks resultatet var positivt og viser at formen er ganske bra.

Takk til Even ved NIMI for en lærerik og spennende time. Dette kan absolutt anbefales. Pris var forøvrig overkommelige 1500 kr for hele timen og alle testene. Da får du treningsøkta på kjøpet :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar