tirsdag 2. august 2011

Sarperittet 2011, her gikk det unna!

Søndag 31/07 var det tid for høstens første ritt, Sarperittet. Rittet var et ca. 90 km langt relativt flatt ritt. Strålende solskinn og 25+ grader skapte en herlig ramme. Start og mål var på Kalnes nord for Sarpsborg. Feltet var delt i to ritt. Menn 17-39 i det ene og resten 15 minutter senere. Som nevnt tidligere har det ikke blitt så mye trening i sommer, men de to siste ukene har vært bra. Jeg hadde derfor ikke de store forventningene på forhånd. Jeg skulle imidlertid bli positivt overrasket. Beina var nemlig ganske så bra. Etter master på ca. 5 km, smalt det som vanlig når starten gikk. Det gikk veldig fort. 

Første utfordring kom etter ca 1 mil. Jeg kom meg greit over den stigningen. Etter dette var det lettkjørt frem til ca. 55 km. Bortsett fra en haggelbyge, satt jeg nå fint i feltet og sparte på kreftene. I bakken etter ca 55 km ble det kjørt knallhardt, spesielt av Plussbank Cervelo rytteren Sondre Hurum. Rittet var nå virkelig i gang og herifra og inn ble det kjørt hardt. I finalen skulle en over en ganske tøff bakke, så ned en bakke og så direkte inn i den siste bakken ca 5 km før slutt. Jeg klarte akkurat å holde over den første av disse to bakkene. Men det ble kjørt knallhardt mellom bakkene og jeg måtte slippe når jeg kom inn i siste bakke. Syra spruta og det var ikke mer å kjøre med. Jeg havnet nå i et vakum helt alene. Jeg var usikker på hvor langt det var til mål og trodde det var en del lengre enn det var. Jeg kjørte derfor hardt men kontrollert i påvente av å bli tatt igjen av gruppe to. Jeg ble imidlertid ikke tatt igjen før det var igjen 1 km. Kom inn med ca. 17 andre og ble 5 i spurten.

Totalt ble jeg nummer 38 av 84 i rittet og var 01:55 bak vinneren. Snittfarten på 40,5 km/t var klart ny rekord for min del. Skal sies at det nok var den flateste løypa jeg har kjørt også (ca. 600 høydemeter på 90 km). Tiden min holdt til å slå alle i det andre rittet.

Jeg er meget godt fornøyd med gjennomføringen. Kjøringen undervies var bra og jeg holdt meg fint fremme i stigningene. Desverre gikk jeg fullstendig tom for krefter i siste stigning. Litt surt siden jeg var så nærme å være med inn, men allikevel veldig godt fornøyd. Hadde jeg visst hvor langt det var igjen så kunne jeg nok kanskje holdt unna for gruppe to, men, men... En annen gang :)

Resultat:
  1. Martin Formo, Drammen CK 02:10:22
  2. Håkon Lilland, Team Bikeshop.no 02:10:23
  3. Sondre Hurum, Plussbank Cervelo 02:10:26
  38.   Terje Mollestad, Grimstad SK/Vallhall Sykkelteam 02:12:15

Forøvrig hyggelig å hilse på Martin Bakken Dahle fra Oppdal. Han var til stede sammen med hele familien og debuterte på landeveien med en 10. plass. Den unggutten der har potensiale! Pratet også en del med Kristian Loraas. Han slapp 200 meter før meg, men kom tilbake og slo meg i spurten. Sleiping og hyggelig kar :) Da jeg skulle dra dukket jammen en gammel kjenning opp også, Roar Blikken. Hyggelig, vi sees nok igjen snart.

Sarpsborg Sykkelklubb skal ha ros for et fint arrangement. Løypa og målgang var godt merket. Veldig stort pluss også for servering av hamburger og cola boks etter målgang. Det smakte! Men man kan kanskje vurdere avslutnigen. 50 meter før mål kom en 90 grader sving etterfulgt av en fartsdump (!). Jeg havnet ute på gresset og tapte vel en plassering eller to. Ikke så farlig det :) Alt i alt et fint ritt som jeg kan anbefale. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar