mandag 11. juli 2011

Tour de France 2011 Velt og crash

Alexandre Vinokourov is assisted by Astana staff and teammates following a serious crash which would force the Kazakh rider to abandon the Tour.
Det var mannefall på den 9. etappen. Touren mistet hele 8 ryttere og totalt har 18 ryttere måtte gi seg i årets Tour. Er dette ekstremt mange? Her er en oversikt over hvor mange ryttere som hadde gitt seg etter 9 etapper de fem siste årene. (Det er prolog i tillegg noen av årene)

  • 2007: 18
  • 2008: 10
  • 2009:  9
  • 2010: 17
  • 2011: 18
Mange er det, ikke uvanlig mange, men de fleste som har gitt seg har måtte gi seg pga. skader fra velt. Det som er så spesielt i årets tour er at det er så mange store navn som ryker. Allerede er top 10 sammelagtkandidatene Wiggins, Horner, Vino, Van den Broeck og Brajokoviz borte. I tillegg til Boonen og Movistars sammenlagthåp Intxausti. På samme tidspunkt sist år var det kun Frank Schleck og Christian Vandevelde som var ute av de store gutta. I tillegg til dette sliter i år også Gesink, Kreuziger, Klöden, Chavanel, Contador, Hoogerland, Flecha og en rekke andre etter velt. Det blir spennende å se hvem som er igjen når rytterne går i mål på den 10. etappen.

Hvorfor så mye velt? Det har vært mye regn, vind og dårlig vær. Dette gjør det alltid mer risikabelt for syklistene. I tillegg til dette har det vært enormt nervøs kjøring. Kun en spurter er borte, mens en haug av sammenlagtkanoene er ferdig. Dette er neppe tilfeldig. Spurterne er generelt mye bedre teknisk på sykkelen. De er vant til tette dueller og er vant til å klare å holde seg på sykkelen selv om de får en dytt i store hastigheter. Rytterne søker seg ofte frem i feltet for å unnga å bli med i velt. Det som er paradoksalt er at når "alle" vil ligge fremme, så skaper dette mer urolighet i feltet og faren for velt øker.

I tillegg til de "vanlige" veltene fikk vi desverre også oppleve den forferdelige crashen da en bil fra et tv selskap kjørte ned Flecha og Hoogerland. Sjåføren er heldigvis blitt utestengt på livstid, men det er en mager trøst for Flecha og Hoogerland. Begge rytterne kom seg til mål, men er meget tvilsomme for etappe 10. Voeckler slapp forøvrig mirakuløst unna og sikret dermed den gule trøya.
Juan Antonio Flecha (Sky) and Johnny Hoogerland (Vacansoleil-DCM) were both vying for victory in the winning five-man break but crashed heavily after being hit be a French television car.
Flecha på asfalten og Hoogerland i piggtrådgjerdet. Foto:AFP

Johnny Hoogerland (Vacansoleil-DCM) crashed onto a barbed wire fence after he and breakaway companion Juan Antonio Flecha were hit by a car from French television.
Skinka til Hoogerland. Ikke noe pent syn. Foto: Bettini


Horner ut av sykehuset med sin hjernrystelse og knukne nese. Klöden inn. Heldigvis ikke påvist brudd hos tyskeren, men han er usikker for etappe 10. Horner har ihvertfall fått tilbake matlysten. Foto: http://www.steephill.tv/
Kilde: http://www.letour.com/ http://www.cyclingnews.com/

3 kommentarer:

  1. Etter en uke. så burde løpet vært omdømt til Thor de France.
    Kjempefint av Thor å legge lista litt høyere og tørre litt mer enn tidligere år.
    Skyldes antagelig mer alternativ trening på balanse osv.
    Flott at de ikke skader seg mer, når man ser den farten og de utforkjøringene de har. Der ser man hvorfor en veltrent kropp tåler langt mer juling enn en relativt utrent en.

    SvarSlett
  2. Du bør ha med at arrangørene bør ta sin del av skylden for mye velt, da de har lagt opp til mye små og trange veier. Cadel Evans har blant annet kommet med den type kritikk til rittarrangørene.

    Ellers en fin og interessant blogg!

    Szeryng

    SvarSlett
  3. Takk for det. Hyggelig å høre og følg med videre :) Enig i at det har vært en del små veier og at det har vært en medvirkende årsak til mye velt. Når det er sagt så er rytterne ganske vant med små veier fra de fleste andre ritt og bør kunne håndtere det. Jeg vil ikke klandre arrangøren da det er rytternes ansvar å tilpasse syklingen og farten etter forholdene. Ingen av de plassene de har syklet har vært direkte farlige i utgangspunktet. Slik jeg ser det da :)

    SvarSlett